onsdag 19 oktober 2011

Känguru VS Kossa i småland och kina

Alla talar om metanutsläp och kolkraft och kärnkraft nuförtiden. En del tar upp problemen med att kossor producerar metan och diskuterade detta vilt på ett forum jag besökte. Nå kossor i all ära, de släpper inte ut borrhål eller i havet som när man borrar efter olja. Däremot är frågan ganska intressant -hur mycket släpper egentligen djur ut i atmosfären i gasväg?

Kossor , vet man ungefär släpper ut ca 600 liter metan varje dag (ganska mycket metan ) men visste ni att det miljövänligare alternativet ligger i kängurun? Nehepp, inte jag heller, men om man halverade världens kossbestånd så skulle man med kängurur i samma mängd få.. .(trumvirvel) drastiskt mycket mindre metan då kängurus inte producerar metan utan annan gas.

Vi kan sålunda , i hela småland byta ut kossorna mot kängurus, och direkt få det bättre i sverige!

Hade vi haft en miljon kossor hade det snabbt blivit 1000000x600= 600 miljoner liter metan på en dag, åh jävlar vad det måste lukta i småland då! Byter man ut dem mot kängu så tappar man direkt detta och alal blir glada.

MEN FY FAN ATT MJÖLKA KÄNGURU!

De slåss, hoppar runt och hur fångar man det i hinken liksom?

Och..det här vet jag inte, men måste man snurra en känguru som en höna inanan man slaktar den -som ett höns ? Jag ser framför mig en huvudlös känguru som hoppar runt i en lada i ca 2 minuter innan den tokdör , samtidigt som den skvätter mjölk överallt.

Fast, tanken med kängurur kanske mest var riktad åt biff hållet, jag har aldrig hört nån som lyckats mjölka känguru, ser ni något om det -tipsa gärna för jag vill gärna veta om nån idiot lyckats.

Antag nu att det var kineser. (bara för att de är många i ett räkneexempel , kan även appliceras på lämplig anan befolkningsmängd).

I kina bor det 1.3 miljarder människor (grovt räknat). Ungefär en tredjedel av alla människor producerar metan (inte alla gör det tyvärr pga skillnader i tarmsystemen rent bakteriologiskt ..ungefär iaf , har med enzymer osv att göra).

Det innebär att en 400 miljoner kineser släpper sig som satan. Jag tror spontant inte att de släpper sig som kossor, så vi räknar på tio procent , bör va en bra och jämn siffra av vad en ko släpper ut.

400 miljoner x 60 liter blir ..vääldigt mycket gas. Byter vi då ut den delen av befolkningen mot kängurur, har vi förutom att vi löst utsläppsproblemen, givit de andra två tredjedelarna mat på kuppen.

DET, är skillnaden mellan att borra olja och ha kossor i småland det.

1 kommentar:

  1. Men om känguruer också släpper ut metan..

    Fart-gupp?

    SvaraRadera